Můj Izrael 6

I v dešti to je v Izraeli zajímavé a čas zde lze prožít naprosto jedinečně. Využíváme každé možné hodiny k poznávání této osobité země a jsme vděčni za všechny její dary.

Ráno bylo pošmourné, ale díky Bohu za současné stabilní topení. Venku jsme opět narazili na mnohé křičící lidi, kteří většinou nemají žádný zvláštní problém, prostě se jen tak normálně baví. Já jako žena jsem si zvykla na to, že muži zde většinou nedávají ženám ve dveřích ani jinde přednost, naopak ženu často ještě předběhnou – i dva šťouchance loktem od mužů jsem dostala. Mladší ženy zde naopak ale ke mně byly uctivé, nabízely mi i místo k sezení v autobuse a podobne.
Vzhledem k dešti jsme se vypravili do Muzea holocaustu v západní části Jeruzaléma. Bylo ovšem třeba koupit kartu na místní dopravu – a to byl problém. Když už jsme narazili na člověka, který byl s námi ochoten komunikovat anglicky, nevěděl, kde je možné kartu koupit, ale nakonec se nám přece jen zadařilo. Přišli jsme ke stánku s kartami, prodejce však komunikoval pouze hebrejsky a jazykem jidiš a dával nám najevo, že ho obtěžujeme. Vzápetí jsme našli i prodejnu, kde jsme se anglicko-německy se domluvili. Koupili jsme dvě karty po 5 šekelech a nechali je nabít dohromady na čtyři jízdy.
V autobuse bylo horko a přeplněno. Někteří Izraelité mají zajímavý zvyk dávat nohy i s botami na sedadla, kde se sedí, ani nechci myslet na to, jakým způsobem někdo obýval sedadla před námi. S hygienou jsou vůbec místní docela na štíru, například některé toalety jsou takřka nenavštívitelné a z cukřenky v kavárně je ideální nabírat cukr až po štamprli. Ale hygiena není všechno, a tak směle pokračujeme.
Zastavili jsme se na neznámé tržnici, kde se mi podařilo zakoupit hezké přívěsky ke klíčům s neznámým nápisem v hebrejštině. Doufala jsem a stále doufám, že jde o milý nápis... Manžel, čekající před tržnicí mi po mém příchodu sdělil, že myslel na to, že cestování s ženou má výhody a nevýhody. Muž prý má v ženě společnici a zábavnou parťačku, ale musí často čekávat před obchody či s ženou absolvovat zdlouhavější nákup.
Každopádně manžel vše zvládl a já pak na něj na oplátku – jako na nadšeného historika – čekala před jednotlivými sály muzea. Nepotěšilo mne, že jsme v muzeu museli odevzdat batůžky s osobními věcmi do úschovy, ale co se dalo dělat. Asi po dvou hodinách jsme skutečně jedinečné a velmi kreativní muzeum opustili a v blízkém bistru si dali zvláštní polévku za 27 šekelů, která připomínala naši rajskou polévku, ale plavala v ní i řepa, a hlavně se do ní vkládaly obří knedlíky plněné sekaným masem. Člověk tak mohl nabýt dojmu, že zde někdo cíleně pomíchal chody. Ovšem polévka byla docela chutná a výživná, tak jsme ničeho nelitovali a zamířili pak hustým deštěm k domovu.

Na pokoji jsme ještě trošku rozjímali nad dalším dnem, kdy bude třeba program sladit s nastupujícím šabatem – to nebudou opět fungovat obchody, muzea, doprava... prakticky nic. Ale toto vše vypukne až zítra. :-)

Autor: Pavla Hermannová | pátek 3.4.2020 10:53 | karma článku: 11,85 | přečteno: 296x

Zažito 3 – Na houbách

Netušila jsem, že tatínek umí tak rychle a tak vysoko vyskočit. Ani jsem nevěděla, že má takové rozpětí nohou. Dodnes ho podezírám, zda v dětství vrcholově nedělal atletiku...

16.9.2020 v 15:25 | Karma: 18,78 | Přečteno: 511x | Diskuse| Ostatní

Zažito 2 – Svatební cesty

Na posvatební cestu nemusíte jet nutně s partnerem, jedinečné zážitky nasbíráte i s babičkou. A s manželem na cestě na vás pak čekají zážitky, které by vás vskutku nenapadly.

28.8.2020 v 10:32 | Karma: 13,97 | Přečteno: 518x | Diskuse| Poezie a próza

Zažito 1 – Rodinná dovolená

Ne vždy je dovolená větší pohoda, než obyčejný pobyt doma. Ovšem můžete si dovézt jedinečný zážitek a někam vás to posune.

17.8.2020 v 11:58 | Karma: 14,38 | Přečteno: 582x | Diskuse| Poezie a próza

Můj Izrael 12

Jsme lehce rozrušení, ale těžko říct, z čeho. Nevíme, zda větší roli hrají cestovní záležitosti, nebo opuštění Izraele. Neopouští se vůbec lehce!

5.8.2020 v 11:56 | Karma: 12,64 | Přečteno: 368x | Diskuse| Cestování

Můj Izrael 11

Ztratit se na silvestra v Jeruzalémě na nádraží? Žádný problém! Ještě, že je tady i dnes taková pohoda...

8.7.2020 v 8:23 | Karma: 12,97 | Přečteno: 280x | Diskuse| Cestování

Ruský útok poškodil hotel v Mykolajivu. Cherson znovu zasáhly drony

28. dubna 2024  10:18,  aktualizováno  11:25

Sledujeme online Ruský dronový útok v noci na neděli těžce poškodil hotel v jihoukrajinském městě Mykolajivu. Na...

Železniční koridor mezi Ostravou a Slovenskem stojí, vlak tam srazil člověka

28. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  11:19

Nehoda zastavila v neděli dopoledne dopravu na hlavním železničním koridoru mezi Ostravou a...

V Ostravě se střetl motorkář s dvěma vozidly, jeden člověk zemřel

28. dubna 2024  11:15

V Ostravě na ulici Rudné poblíž křižovatky s ulicí Vratimovskou se střetl motorkář s dvěma vozidly....

Počasí v Česku ovlivní saharský prach, vytvoří oblačnost. Stoupá i riziko požárů

28. dubna 2024  7:47,  aktualizováno  10:32

Počasí v Česku v neděli opět ovlivní saharský prach. Vytvoří oblačnost, se kterou nepočítaly...

Učitelka – vdaná, 1 manžel, 2 děti, želva, králík, Bible a jiné knížky, které králík nesežral.