Z deníku učitelky základní školy 10

Čas od času se člověk ve škole dostane do specifických situací – učení jde stranou a řeší se věci neplánované. O to víc si pak ale můžeme klidný výukový den užívat. 

...Čas se naplnil a potřebovala jsem pár dnů odpočinout doma s antibiotiky a poléčit dýchací cesty. Možná – abych ten život rozdýchala...a občas každému prospěje školu chvíli nevidět. Tu mi jednoho dne na nemocenské zazvonil telefon: „Je třeba na tvé žáky víc křičet, Pavlo,“ poznala jsem hlas paní zástupkyně a úplně si představovala, jaký má asi vážný výraz. „Shodli jsme se na tom ve škole – tvá třída potřebuje opravdový řev. Jinak tě budou vyčerpávat..,“ pokračovala - a stále držela tón. Chtěla mi patrně touto zajímavou radou ulevit, ale pro mne cesta přes řev nikdy nevedla a doufám nepovede – i když připouštím na cestě bez řevu větší náročnost. “Děkuju, ale nebudu po dětech řvát – nemohu popřít sama sebe,“ oponovala jsem – a myslela na to, že vysvětlování, diskuze, budování vztahu jsou pro mne number one. I když jsou určitě situace - když vám třeba dítě leze pod tramvaj nebo se chystá po divadle nastoupit do autobusu jedoucího opačným směrem - kdy je namístě to nejhlasitější „Vojto, stůj!”. „Budeš řvát,“ dostala jsem neuvěřitelný příkaz a mohla jen zareagovat: „Je mi líto - nebudu.“ Pak následovala série několika souvětí, vyměnily jsme si nějaké sms zprávy a rozloučily  jsme se. Následující dny jsem se snažila věnovat léčbě, na dálku probírala s rodiči mých žáků dětské kašlíky, ztracenou papuči a uvolnění žákyně kvůli dovolené na Mallorce, chystala co nejzajímavější písemky a věnovala se budující pedagogické literatuře, doporučené paní ředitelkou.

      Po pěti dnech nemocenské jsem nastoupila do práce. “Promluvíme si, Pavlo,“ oslovila mne samotná velká šéfka. Měla na sobě slušivý svetřík a voněla. „Co jste to, prosím vás, prováděla s paní zástupkyní?“ zapíchla do mne opět pohled, jak to měla v dramatických chvílích ve zvyku a ještě vykulila oči. “Já jsem něco prováděla s paní zástupkyní?“ vykulila jsem teď oči já. „No, paní zástupkyně mne kontaktovala a naříkala mi do telefonu, že jste na ni byla v smskách drsná,“ nespouštěla ze mne ředitelka oči. Vzpomínám, že mi v tu chvíli běželo hlavou, že bych se raději věnovala věcem spojeným s učením, ale ještě nebyl pravý čas. Taky mi slovo „drsná” svým způsobem zaimponovalo. „Nemyslím, že bych byla drsná, paní ředitelko – a taky jsem si nezačala. Mohu vám dát klidně nahlédnout do naší sms komunikace – nic drsného tam myslím není,” reagovala jsem a doufala, že mi v této dramatické chvíli neklekla baterka v telefonu. Bylo jasné, že velká šéfka ví všecko, vytáhla jsem tedy naštěstí funkční mobil, vyhledala průkazný materiál a vložila telefon ředitelce do ruky. Zatímco si docela dlouze četla ve zprávách, seděla jsem, koukala na skákajícího ptáka po parapetu a doufala, že toto skvělé sezení brzy skončí. Ptáka si dodnes pamatuji...Vše se ovšem odvíjelo jinak. „Píšete normálně, zdá se mi,“ ukončila ředitelka čtení se závěrem, který mne potěšil a následně mi vysvětlila, že paní zástupkyně má dobré názory a já jsem ji pouze nepochopila. „Tak za hodinku bychom s vámi, Pavlo, udělali poradu,“ sdělila mi ještě ta dobrá a patrně jinými ovlivněná žena. „Holky z prvního stupně přišly během vaší nepřítomnosti na pár věcí, které byste mohla zlepšit. Uděláme kolečko, sednete si mezi nás a budu ráda, když si děvčata vyslechnete..“ Ooo, mé zlaté kolegyně! To je od nich tak krásné! pomyslela jsem si s nadsázkou a pravděpodobné bylo, že šlo o režii hlavně jedné ženy, která měla na škole významné postavení a po dobu nemocenské v mé třídě vyučovala. „Paní ředitelko - je to nutné? Našli jste nějaký závažný problém? Děti nemají znalosti, učivo neodpovídá plánu nebo je snad nekázeň ve třídě?“ zapíchla jsem oči do ředitelky teď já. „Není nic vážného, vše o čem mluvíte, je v pořádku – přesto bych ráda, abyste si argumenty kolegyň vyslechla,“ odpověděla ředitelka rázným tónem a zakmitala nosem. Možná znamení.. “Dobře tedy,“ zareagovala jsem a začala se těšit.

       V přízemní učebně bylo ticho a v kruhu seděly všechny mé kolegyně a ředitelka. “Omlouvám se, ale měla jsem dozor v jídelně a musím ještě na wc,“ sdělila jsem ztichlému kroužku a odkráčela. Cestou jsem získávala jistou averzi ke kruhům a rozhodovala se ve výuce upředňostňovat jiné tvary. Když jsem se vrátila, všichni stále seděli mlčky a vypadali, že se snad ani nepohli. Žijí vůbec? Ředitelka se po chvíli ujala slova a a sdělila všem, že jsme se zde sešli, abychom se pobavili o tom, co ještě může Pavla ve třídě zkvalitnit. „Tak prosím, kolegyně, vyslechnu si vás, třeba mi pomůžete být dokonalejší“ pobídla jsem všechny své parťačky z prvního stupně.“ „No, myslím, že by měly být po ruce náhradní tužky pro děti,“ ozvala se první. „Tužky mám vzadu v kelímku,“ reagovala jsem. „Ale nejsou vidět!“ dozvěděla jsem se. „Děti by si měly dávat aktovky dozadu,“ navrhovala opět stejná kolegyně. “ Může být, ale háčky na aktovky jsou u lavic proto, aby tam ty aktovky mohly viset - tak bych řekla, že i u lavic to je v pohodě, děti mají všechno po ruce..,“ odpověděla jsem. “Svačinky by neměli žáci mít pod lavicí, ale vzadu na okně,“ vznesla originální nápad opět první kolegyně. „A mají moc sešitů – do jazyka českého i do matematiky dva?“ poznamenala po chvilce další švarná učitelka. Něco málo jsem ještě vypustila z pusy a zeptala se i jich, jestli viděly, že by byl v té třídě nějaký vážný problém. „To ne,“ slyšela jsem od všech a přemýšlela, nač se děje toto všecko. Jakákoli případná inspirace se dala předat bez šou, lidsky..Po parapetu poskakovali už dva ptáci a mne napadlo, zdali si tu nechtějí stavět hnízdo. Že bych je včas varovala..Ředitelka nakonec toto svérázné sezení patrně z rozpaků zakončila vtipem, kterému jsme se všechny učitelky zasmály a šla jsem domů.

      Přicházím domů vyšťavená a výuka byla kvůli podružnostem opět oslabená. Danek hlásí, že mi králík rozkousal ucho od hnědé kabelky, kterou jsem nechala po návštěvě ležet na zemi. Králík má dlouhé drápky – bude možná třeba jet na veterinu. „Mám umět na zítra tu sonátu,“ připomíná syn a já doufám, že s ním muž zajde ke klavíru k babičce do přízemí. „Už jsem to zkoušel u babičky sám, ale babička mi do toho pořád zpívala, nešlo hrát,“ potěší mne. Chystám večeři a potřebnosti na zítra, načež volá babička zespodu, že nám opět utekl pes a bude třeba lépe zabezpečit branku. Aspoň si pes na svobodě užije – přeji mu útěk – ale jistě musíme psa i branku pořešit. Uvědomuji si, že jsem zapomněla vyhodnotit dva individuální plány pedagogické podpory, podle mne dost zbytečné výplody poslední doby – pokud chce učitel např. poslat dítě do poradny s podezřením třeba na dysgrafii nebo dyslexii, musí stvořit tříměsíční plán pro to dítě a zahraje si na odborníky – spec. pedagoga i psychologa a jakože zkoumá, zdali se vše s dítětem nezlepší, když poběží pod spec.plánem, který učitel na vodě uvaří. To musel vymyslet někdo geniální! No ale co by člověk pro děti neudělal? Když chce, aby byly odborně vyšetřeny..Tak s chutí do toho! Králík na mne kouká a tváří se, jako by byl pravý čas kabelku povečeřet a kdybych mu nachystala na druhý den další - bylo by to nejvíc fajn. V akváriu se prohánějí tiché ryby s vážnými výrazy a já zauvažuji nad tím, zdali neopustit práci s lidmi a nejít dělat do ZOO. Ale ještě to ve škole zkusím...

Autor: Pavla Hermannová | pátek 17.5.2019 8:48 | karma článku: 29,71 | přečteno: 1629x
  • Další články autora

Pavla Hermannová

Zažito 3 – Na houbách

Netušila jsem, že tatínek umí tak rychle a tak vysoko vyskočit. Ani jsem nevěděla, že má takové rozpětí nohou. Dodnes ho podezírám, zda v dětství vrcholově nedělal atletiku...

16.9.2020 v 15:25 | Karma: 18,78 | Přečteno: 511x | Diskuse| Ostatní

Pavla Hermannová

Zažito 2 – Svatební cesty

Na posvatební cestu nemusíte jet nutně s partnerem, jedinečné zážitky nasbíráte i s babičkou. A s manželem na cestě na vás pak čekají zážitky, které by vás vskutku nenapadly.

28.8.2020 v 10:32 | Karma: 13,97 | Přečteno: 518x | Diskuse| Poezie a próza

Pavla Hermannová

Zažito 1 – Rodinná dovolená

Ne vždy je dovolená větší pohoda, než obyčejný pobyt doma. Ovšem můžete si dovézt jedinečný zážitek a někam vás to posune.

17.8.2020 v 11:58 | Karma: 14,38 | Přečteno: 582x | Diskuse| Poezie a próza

Pavla Hermannová

Můj Izrael 12

Jsme lehce rozrušení, ale těžko říct, z čeho. Nevíme, zda větší roli hrají cestovní záležitosti, nebo opuštění Izraele. Neopouští se vůbec lehce!

5.8.2020 v 11:56 | Karma: 12,64 | Přečteno: 368x | Diskuse| Cestování

Pavla Hermannová

Můj Izrael 11

Ztratit se na silvestra v Jeruzalémě na nádraží? Žádný problém! Ještě, že je tady i dnes taková pohoda...

8.7.2020 v 8:23 | Karma: 12,97 | Přečteno: 280x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Největší hrozbou je ruský imperialismus, řekl Lipavský v Budapešti

26. dubna 2024  11:05,  aktualizováno  11:44

Český ministr Jan Lipavský na setkání se svým maďarským protějškem Péterem Szijjártóem uvedl, že...

Danko dostal za nabouraný semafor pokutu a zákaz řízení. A šel zametat

26. dubna 2024,  aktualizováno  11:26

Předseda Slovenské národní strany (SNS) Andrej Danko oznámil, že dostal pokutu 900 eur (zhruba 22...

Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  11:11

Přímý přenos Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Kdo je Matěj Ondřej Havel? Skaut a učitel dějepisu může nahradit Langšádlovou

26. dubna 2024  10:37

Za jeho životopis by se nemusel stydět ani Mirek Dušín z legendárních Rychlých šípů. Nástupcem...

Velvyslanectví Thajského království
Political, Cultural and Economic Affairs Assistant

Velvyslanectví Thajského království
Praha
nabízený plat: 34 310 - 39 458 Kč

  • Počet článků 33
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1152x
Učitelka – vdaná, 1 manžel, 2 děti, želva, králík, Bible a jiné knížky, které králík nesežral. 

Seznam rubrik